Inskolning /förskolan

Inskolningen av ert barn kan se ut på olika sätt

 

Kommer mitt barn bli ledsen av att bli lämnat? Kommer vårt barn känna sig trygg med personalen? Hur kommer jag som förälder att klara av att lämna mitt barn och känna mig trygg med det? Frågorna är många och eftersom alla barn är olika, varierar de från familj till familj.

 

Inskolningen kan vara en till två veckor. Under de första dagarna är föräldern med hela tiden, för att därefter lämna rummet, men finnas i byggnaden och slutligen  lämna över ansvaret till pedagogen.  Under inskoningsperioden får vi tillfälle att  prata om era förväntningar eller frågor om förskolans verksamhet.

 

Under de första inskolningsdagarna är det föräldrarna som sköter rutiner som blöjbyten och matning. Tanken är att både barn och föräldrar ska lära känna miljön och rutinerna tillsammans. Inskolningen anpassas till barnet och dess behov.

 

Några tips för en bra start i förskolan

 

Besök förskolan på "Öppna förskolan" innan det är dags för inskolning. Det kan vara skönt för dig som förälder att ha en inblick i hur verksamheten fungerar. Berätta för barnet om förskolan och försök se till att barnet äter vanlig mat innan förskolestarten. Tänk också på att många förskolor vill undvika att ge barnen välling eller liknande flaskmat. Barnet känner av om du är orolig, därför är det viktigt att du ställer de frågor du behöver ha svar på för att känna dig trygg. Om du tycker att inskolningen är jobbig så är du inte ensam, prata med andra som är eller har varit i samma situation. Lämna inte barnet utan ett tydligt "Hejdå", men dra inte ut på det för länge, om du är velig och visar att du inte är trygg med att lämna barnet känner barnet detsamma.

 

Rutiner skapar trygghet på förskolan

Som småbarnsförälder kan det vara svårt att tänka sig att det faktiskt går att få små barn att sova samtidigt, eller att sitta i en ring och lyssna på när andra barn och vuxna pratar. Många föräldrar undrar också hur det ska gå vid matbordet, hur ska mitt barn få i sig mat utan att någon matar? Men faktum är att det oftast inte är något problem, det magiska ordet rutin är svaret på gåtan.

 

Det finns alltså en tanke bakom att alla dagar i förskolan är uppbyggda efter ett schema där vissa punkter, som att äta, sova och ha samling, ser mer eller mindre likadana ut varje dag. Dessa fasta rutiner gör att barnen känner sig trygga i och med att de vet vad de ska förvänta sig av dagen. Och om barnen får prova att till exempel klä på sig eller äta själv varje dag, lär de sig förr eller senare hur det går till.

 

Så här kan en vanlig dag se ut på Kingelstads förskola

 

Öppnar förskolan med lugn lek inomhus.
Frukost till barn som kommer tidigt.
Lek ute på gården.
Fruktstund ute eller inne beroende vädret.
Samling ute eller inne ,med sång, gympa, rörelse, bild  eller något från månadens tema.


Lunch, de större barnen hjälper till att duka, lägger ut namnskyltar  och gör fint innan maten rullas in.

 

Efter lunch förbereds de små barnen för att sova ute i sina vagnar. Barnen sover under tak i paviljongen.
De större barnen tar igen sig genom att lyssna på musik eller en saga.

Därefter fri lek och en liten samling med rim, ramsor m.m..

 

ca. 13.00 går vi ut och om vädret tillåter äter vi mellis ute.


Eftermiddagarna spenderas med fri lek ute eller inne. Vi har jättefina cyklar och en stor härlig gård med många möjligheter till olika aktiviteter.


Förskolan stänger.

 

Slut för idag, tack för idag!

 

Förutom dessa rutiner tillkommer fler rutiner som är viktiga;
barnen lär sig att de ska tvätta händerna  före och efter maten och efter utelek,
att det är bra att gå på toaletten innan vi går ut,

att alla hjälper till och hålla ordning och hänger upp kläder, skor och stövlar i hallen.

 

För att underlätta vems kläder som tillhör vem, är det viktigt att ni namnar barnens kläder.

 

 

 



 

 

HÄMTA OCH LÄMNA

Att lämna ett ledset barn på förskolan utan att få dåligt samvete och känna oron växa i bröstet är svårt för de flesta, även om pedagogerna intygar att det går över efter en liten stund. Här följer några tips som kan underlätta vid lämning och vid hämtning.

 

Lämna

 

Ha en positiv inställning, prata med barnet om roliga saker som händer på förskolan, till exempel om de ska på utflykt, hålla på med något spännande tema eller gå ut och leka i snön. Prata om kompisar och pedagoger som gör ditt barn glad. Om du som förälder känner dig trygg med förskolan är chansen större att ditt barn känner sig trygg med att bli lämnad.

 

Ha tydliga rutiner - gör likadant varje dag och försök att lämna samma tid varje morgon, försök att se till att lämningen inte sker mitt i en aktivitet, som till exempel frukost eller samling. Det kan även underlätta att ha samma rutiner hemma på morgonen - gå upp samma tid och gör morgonrutinerna i samma ordning.

 

Tydliga och snabba avsked - Om barnet är ledset när du går, blir det inte lättare om du stannar längre, även om du lyckas trösta barnet så måste du ändå säga hejdå igen vilket leder till ännu mer gråt. Det är dock viktigt för barnet med ett tydligt avsked, smit därför inte iväg utan att säga hejdå.

Se också till att ha en bra kommunikation med pedagogerna och om du är orolig kan du ringa till förskolan efter en stund för att höra om barnet är gladare.

 

Hämta

 

Hämtningen är ett bra tillfälle att prata med pedagogerna om hur dagen har varit, tänk dock på att barnen som är kvar fortfarande behöver pedagogernas uppmärksamhet. Om du inte hinner få svar på viktiga frågor kan du höra efter om du kan ringa lite senare.

Hämta i tid – om du har sagt att du ska hämta en viss tid är det viktigt att du kommer då för att barnet ska slippa vänta, barnen vet oftast när det är dags för hämtning.

 

Pedagogernas tider planeras utifrån barnens schema och tanken är att ni ska lämna förskolan den tid du har sagt, kom alltså inte prick klockan tre om du har sagt att du ska hämta då, utan kom i lagom tid så att ni hinner klä på er och prata om dagen för att sedan lämna förskolan klockan tre. Det är också bra att ringa till förskolan om du skulle bli sen, både för barnets och för pedagogernas skull.

 

Om någon annan än föräldrarna ska hämta ska pedagogerna informeras om det, särskilt om det är någon som de inte känner till.