Hantering av personuppgifter vid KINGELSTAD BYSKOLA, Skola och förskola.

Dataskyddsförordningen, också kallad GDPR, ersatte personuppgiftslagen i maj 2018. Förordningen, som gäller i alla EU-länder, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter.

På vår skola följer vi Dataskyddsförordningen

Vi registrerar nya barn med namn, personnummer, förälders namn, adress, mail samt telefonnummer.

Dessa personuppgifter fyller förälder själv i vid start och vi bevarar detta i pappersformat, samt på dator och i ett USB-minne.

Föräldrarna meddelar själv övriga uppgifter som är viktiga för oss att känna till, allt för att kunna ge barnen en god och trygg vistelse hos oss. Detta meddelas skriftligt och meddelandet sparas, men ej i dator.

Förälder godkänner eller godkänner ej att deras barn är med på bilder på vår hemsida och på ev. reklam. Det finns alltid möjlighet att ändra sitt beslut.

För en god pedagogisk verksamhet inom verksamheten har varje barn på förskolan en pedagogisk dokumentation, samt finns för varje elev i skolan en individuell utvecklingsplan. Dessa pedagogiska verktyg finns i endast papperformat och sparas ej i dator.

Ev. ansökan om hemspråksundervisning görs av vårdnadshavare.

Eventuellt övriga känsliga uppgifter, som är viktiga för verksamheten att känna till och för det enskilda barnets bästa, måste alltid godkännas av föräldrar innan de dokumenteras.

Personuppgifter används endast för att en undervisning, enligt skollag, ska kunna bedrivas.

Skolsköterska är inhyrd och har ett eget företag som följer det som krävs enligt GDPR.

Skolan delar inte ut personuppgifter i form av klasslistor med namn, adress och telefonnummer.

För elever i skolan dokumenteras frånvaro/sjukfrånvaro, som giltig frånvaro eller anmäld frånvaro.

På förskolan sparar vi personuppgifter ett år efter att barnet slutat och på skolan två år.

Bilder på barnen får endast tas med förskolans iPads och telefoner. Dessa bilder, vilka sparas på datorn och i molnet, gallras två ggr/år, juni och december, och sparas max ett år.

Denna information får alla föräldrar ta del av.

Insamling av information

Vi på Kingelstad Byskola HB samlar in information från dig när du kontaktar oss via ett intressanmälningsformulär. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn och din e-postadress (om du fyller i det i kontaktformuläret). När du besöker webbplatsen tar vi dessutom automatiskt emot och sparar information från din dator och webbläsare, inklusive din IP-adress, uppgifter om programvara och hårdvara och den begärda sidan.

Den information vi samlar in från dig kan användas för att:

• Kontakta dig via e-post eller telefonnummer (om du fyller i det i intresseformuläret)
  • Förbättra vår hemsida
  • Förbättra vår kundservice och ditt behov av hjälp

Samtycke

Genom att använda vår webbplats och våra kontaktformulär godkänner du vår integritetspolicy. Din information sparas i 90 dagar.

Du kan när som helst kontakta oss på info@kingelstadbyskola.se för att få information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig eller om du vill att vi raderar dina personuppgifter.