Förskolan

I vår förskola har vi tre ljusa fina avdelningar och skolans egen gymnastiksal och målarrum/ateljé. Rent, snyggt, inbjudande och välanpassat för barnens behov är en kort beskrivning av våra lokaler. Vi utforskar närmiljön med hjälp av våra lådcyklar och 2 bilar.

Rutiner som skapar trygghet

Som småbarnsförälder kan det vara svårt att tänka sig att det faktiskt går att få små barn att sova samtidigt, eller att sitta i en ring och lyssna på när andra barn och vuxna pratar. Många föräldrar undrar också hur det ska gå vid matbordet, hur ska mitt barn få i sig mat utan att någon matar? Men faktum är att det oftast inte är något problem, det magiska ordet rutin är svaret på gåtan.

Det finns alltså en tanke bakom att alla dagar i förskolan är uppbyggda efter ett schema där vissa punkter, som att äta, sova och ha samling, ser mer eller mindre likadana ut varje dag. Dessa fasta rutiner gör att barnen känner sig trygga i och med att de vet vad de ska förvänta sig av dagen. Och om barnen får prova att till exempel klä på sig eller äta själv varje dag, lär de sig förr eller senare hur det går till.

Ansök till vår förskola

Ta kontakt med oss i god tid om du är intresserad och önskar en plats på vår förskola. Kontakta Karin eller fyll i vårt intresseformulär.

En vanlig dag på Kingelstads förskola

Dagen börjar med lugn lek inomhus. De barn som kommer tidigt erbjuds frukost. Under förmiddagen leker vi ute på gården, har fruktstund och samling med sång, rörelse, bild eller något från månadens tema. Lunchen äts klockan 11:00 och efter det förbereds de minsta barnen för att sova ute i sina vagnar, under tak i vår paviljong. De större barnen tar igen sig genom att lyssna på musik eller en saga. Omkring 13.00 går vi ut och om vädret tillåter äter vi mellis ute. Eftermiddagarna spenderas med fri lek ute eller inne. Förskolan stänger klockan 17.

Förutom dessa rutiner tillkommer fler rutiner som är viktiga;

• att tvätta händerna – före och efter maten och efter utelek
  • att det är bra att gå på toaletten innan vi går ut
  • att alla hjälper till och hålla ordning och hänger upp kläder, skor och stövlar i hallen
  • att vi äter i en lugn miljö
  • att vi ska vara rädda om varandra och om våra saker på förskolan

Inskolning

Inskolningen till förskolan varar i en till två veckor, och anpassas efter barnet och dess behov. Tanken med inskolningen är att både barn och föräldrar ska lära känna miljön och rutinerna tillsammans. Under de första dagarna är föräldern med hela tiden, för att därefter lämna rummet, men finnas i byggnaden och slutligen lämna över ansvaret till pedagogen. Under inskoningsperioden får vi tillfälle att prata om era förväntningar eller frågor om förskolans verksamhet.

Har du frågor och funderingar om ditt barns inskolning hos oss? Hör av dig!